Możliwe, że to słowo brzmi dziwnie i nie słyszałeś o nim lub słyszałeś o nim, ale nie bardzo wiesz, co to jest i jak działa, ale w rzeczywistości cashback jest pojęciem tak starym jak sam handel i bardzo interesującą opcją generowania dodatkowych oszczędności na naszych zwykłych zakupach.

Co to jest cashback?

Jest to system w którym niektóre firmy dzielą się z użytkownikiem sporą częścią prowizji jaką generują z jego zakupów, dzięki czemu obie strony czerpią z nich korzyści. Pieniądze wypłacane są przez sprzedawcę produktu, który przekazuje je firmie cashback, a po ich otrzymaniu firma cashback dzieli się nimi z użytkownikiem.

W rzeczywistości, jest to ewolucja marketingu afiliacyjnego w którym sklepy, które chciały uruchomić kampanie marketingowe online, nagradzały strony internetowe i blogi, które skierowały do nich kupujących, prowizją od dokonanej sprzedaży. W tym przypadku jest to krok dalej, ponieważ prowizja wraca częściowo do kupującego.

Jak to działa?

Procedura jest prosta. Wchodzimy na stronę oferującą cashback, wybieramy sprzedawcę z którym mają podpisaną umowę i poprzez jego link przechodzimy do dokonania zakupu bezpośrednio na stronie sprzedawcy.

Sprzedawca będzie wiedział, że przychodzimy „w imieniu” tej strony, ponieważ adres url ma identyfikujący go odnośnik, a zatem będzie w stanie odróżnić zakupy bezpośrednie od tych, które są promowane poprzez cashback. Po sfinalizowaniu zakupu, sprzedawca zapłaci stronie oferującej cashback odpowiednią prowizję, a my zobaczymy naszą część na naszym koncie.

Przykładem może być zakup biletu lotniczego o wartości 500 złotych. Linia lotnicza rozpoczyna kampanię, w której nagradza 10% prowizją tych, którzy dostarczą im kupujących. Nasza strona cashback decyduje się podzielić z nami 50%, więc kiedy dokonujemy zakupu za pomocą ich linku, strona dostaje 50 złotych, a my kolejne 50 złotych.

Rodzaje cashback

Najczęstszym jest procent od kwoty zakupu, ale w niektórych przypadkach są to stałe kwoty, zwłaszcza w tych związanych z turystyką i podróżami.

Czy to coś nowego?

Te w internecie, tak, ale nie na poziomie handlu tradycyjnego, bo to jest coś powszechnego w świecie anglosaskim; na przykład w supermarketach. Nagrody te nie są niczym nowym. Zapomnijmy na chwilę o słowie cashback. Z pewnością każdy z nas otrzymał kiedyś ulotkę z reklamą z kodem na odwrocie. Kod ten identyfikuje, kto nam go przekazał, a to implikuje wypłatę prowizji. Innym sposobem są karty, które generują punkty i mogą być wymieniane na prezenty.

Co możemy kupić za zebrane punkty?

Praktycznie wszystko, choć logicznie rzecz biorąc, najbardziej skłonne do rozpoczęcia kampanii promocyjnych w ten sposób są te sektory, w których jest więcej handlu internetowego: turystyka, technologia i rozrywka, choć obecnie do tej inicjatywy dołączyły tradycyjne firmy, takie jak przedsiębiorstwa energetyczne, operatorzy telefoniczni czy nawet banki.

Czy warto?

Jak w przypadku wszystkich promocji, zależy to od każdego przypadku, dlatego musimy przeanalizować, czy rzeczywiście interesujące jest dokonywanie zakupu na stronie internetowej tylko dlatego, że mamy zwrot. Możliwe, że ten sam produkt znajdziemy taniej na alternatywnej stronie bez promocji, ponieważ nie możemy zapominać, że oprócz rabatu, który otrzymujemy, serwis cashback dostaje swoją część.