Powinniśmy wiedzieć, że istnieje europejska regulacja dotycząca handlu elektronicznego (Dyrektywa 2000/31/WE), która ustanawia ogólne wytyczne dla usług online, zarówno w odniesieniu do sprzedaży, wiadomości, usług reklamowych, rozrywki, dostępu do Internetu, itd.

Na mocy tego i innych powiązanych aktów prawnych istnieje dekalog podstawowych praw w dziedzinie handlu elektronicznego, które zostały szczegółowo opisane poniżej:

Dane kontaktowe: obowiązkowe jest zidentyfikowanie firmy stojącej za stroną internetową (nazwa, numer VAT, adres, numer telefonu i adres e-mail). Zazwyczaj informacje te są zawarte w nocie prawnej i/lub w warunkach zakupu.

Charakterystyka usługi: należy wyszczególnić takie aspekty, jak czas dostawy, gwarancje, warunki zwrotu i sposób składania reklamacji w razie potrzeby.

Jak robić bezpieczne zakupy w internecie?

Cena: należy podać cenę produktów, w tym podatki, a także wyszczególnić inne koszty, które mogą być z nimi związane (np. koszty wysyłki).

Prawo do odstąpienia od umowy: prawo konsumentów i użytkowników przewiduje, że kupujący może zwrócić zakupiony produkt w ciągu 14 dni kalendarzowych, a firma ma obowiązek poinformować o tym prawie (w przeciwnym razie prawo to zostaje przedłużone o dwanaście miesięcy).

Zwroty: prawie wszystkie produkty mogą zostać zwrócone, ale są pewne wyjątki, takie jak produkty spersonalizowane, bilety lotnicze i zakwaterowanie na określone daty, czasopisma (np. gazety codzienne) lub płyty i muzyka dostarczane drogą elektroniczną.

Sprzedaż: działa w sposób podobny do handlu tradycyjnego, czas trwania sprzedaży musi być wskazany, cena produktów przed kampanią, a cechy produktów muszą być takie same jak przed sprzedażą.

Gwarancja: kupujący musi przedstawić fakturę i/lub umowę oraz potwierdzenie zakupu. Gwarancje na produkty są dwuletnie, tak jak w sklepach fizycznych.

Metody płatności: jak wspomniano powyżej, strona musi być bezpieczna (https), zaleca się również posiadanie aktualnego programu antywirusowego oraz nie dokonywanie zakupów za pośrednictwem publicznych wifi. Najbezpieczniejsze metody płatności to karty kredytowe lub przedpłacone oraz Paypal, a także płatność za pobraniem.

Bezpieczny wybór: niektóre organizacje konsumenckie zalecają, aby w miarę możliwości kupować produkty na stronach polskich (aby nie było nieporozumień) i od firm z siedzibą w Unii Europejskiej (aby być chronionym przez prawodawstwo UE). Z drugiej strony powinniśmy uważać na strony internetowe, które mają zbyt niskie ceny, błędy ortograficzne lub gramatyczne, lub które nie określają wystarczająco, kto za nimi stoi.

Zakres stosowania: w odniesieniu do poprzedniego punktu, rozporządzenie chroni nas w przypadku zakupów dokonywanych w sklepach internetowych znajdujących się na terenie Unii Europejskiej, a więc jeśli nabędziemy produkty w innych obszarach (takich jak na przykład Chiny czy Stany Zjednoczone), nie będziemy nim objęci.